Stress op zich is niet slecht. Sterker nog we hebben stress nodig om tot actie te komen en te kunnen presteren. Als de stress echter chronisch wordt kan dit op de langere duur tot klachten of zelfs ziekte leiden.

Overspannen of burn-out zijn kan ons allemaal overkomen. Juist als je toegewijd bent aan je werk en hoge eisen aan jezelf stelt kun je te veel van jezelf vergen. Ook kan het zijn dat je gevoelens van boosheid of frustratie langere tijd onderdrukt. Het lichaam geeft in toenemende mate waarschuwingssignalen af in de vorm van lichamelijke of psychische klachten, zoals:

  • Hoofdpijn
  • Nek, schouder- en rugklachten
  • Vermoeidheid
  • Hartkloppingen
  • Emoties als irritatie, ongeduld
  • Vergeetachtigheid en concentratieproblemen

Als je de signalen niet herkent of negeert en je klachten niet serieus neemt, pleeg je op de langere duur roofbouw op je lichaam. Het is vaak niet gemakkelijk om toe te geven aan de signalen. De druk vanuit de omgeving is hoog en je spant je extra in om aan alle eisen te voldoen. Toch is het belangrijk dit patroon te doorzien en te doorbreken om te voorkomen dat je daadwerkelijk burn-out raakt. Ben je al te lang doorgegaan, dan is het belangrijk om aan de bel te trekken; aarzel niet, want hoe langer je wacht hoe langer het herstel kan duren.

Wat kan jou helpen – onze stressoplossingen:

  • Workshop stressmanagement en vitaliteit
  • Hartcoherentie training